KínaiGuru - Kínai termék bemutatók és kuponok

Reklamáció, garancia a kínai webshopoknál

2019-07-16
Reklamáció, garancia a kínai webshopoknál

A legtöbben azért félnek a kínai rendelésektől, mert problémásabb a reklamáció, illetve a garancia ügyintézése, és tartanak attól, hogy végül buknak a tranzakción. Pedig erre nagyon kicsi az esély, mindössze tisztában kell lenni a dolgok menetével, és be kell tartani néhány alapszabályt:

  • Megbízható, ismert webshoptól rendelj - Inkább a nagyobb, ismertebb webáruházakat részesítsd előnyben (pl. GearBest, Banggood, Geekbuying, stb.).
  • Mindig PayPallel fizess - A PayPal extra védelmet nyújt, így ha később bármilyen jogos problémád van, akkor visszaadják a pénzed, nem kell attól tartani, hogy megkárosít egy kínai webshop. Gariztatásnál pedig fizetik a postaköltséget.
  • Videózd le a termék kibontását - Már akár egy középkategóriás telefonnal is elfogadható felvétel készíthető. A legjobb ha állványt használsz, vagy valakit megkérsz, hogy vegye fel a kibontást. A videó a kicsomagolás elejétől a termék üzembe helyezéséig tartson. Így ha nem azt kapod, amit rendeltél, vagy gyárilag hibás a termék, akkor könnyedén tudod bizonyítani az igazad.
  • Alkudozz - A kínai webáruházak hajlamosak első alkalommal kisebb kártérítést felajánlani, de ezt nem vagy köteles elfogadni. Addig kell velük alkudozni, amíg számodra is elfogadható ajánlatot tesznek. Ha ez nem történik meg, be kell dobni, hogy PayPal panaszt (dispute) teszel, ez általában már elég szokott lenni. Ha mégsem, akkor fordulj a PayPalhez, ők majd eldöntik a vitát.


Ha a fenti pontokat betartod, akkor a problémás esetek 98%-a ellen máris védve vagy. Most pedig nézzük részletesebben is a tudnivalókat a panaszkezeléssel és a gariztatással kapcsolatban!

Ha nem jön meg a termék

A rendelésnél általában kiírják a várható szállítási időt. Ez persze csak tájékoztató jellegű, előfordulhatnak csúszások a zsúfoltabb időszakokban, de ha már bőven kicsúszott a webáruház ebből az időből, és még nem kaptál semmit, akkor mindenképpen írj nekik.

Több dolog is történhet:

  • Késik a csomag
  • Elveszett a csomag
  • Fel sem adták a csomagot

A legjobb eset, ha van nyomkövetési számod, ilyenkor látod, hogy hol jár a csomagod (de ha nincs ilyen, akkor is tudsz reklamálni). Ha már régóta (több hét) nem változott a kiírás, akkor lehetséges, hogy eltűnt (ellopták) a terméket. Ilyenkor írj az eladónak/webáruháznak, hogy refund-ot (visszítérítést) kérsz. Ha erre nem hajlandóak, akkor nyiss PayPal vitát, majd ők visszafizetik a pénzed.

Ha esetleg valami miatt fel sem adták a csomagod, akkor ugyanez a helyzet, kérd vissza a pénzed. Ha pedig úgy tűnik, hogy csak csúszik a szállítás, akkor várj türelemmel, de ha már 1,5-2 hónap alatt sem jött meg, akkor szintén reklamálj, és szükség esetén vond be a PayPalt.

Fontos: minden esetben védve vagy, ha PayPallel fizettél, nem fogod elbukni a pénzed. A legtöbb esetben semmi gond nincs a postázással, rendben megkapod a terméket, de ha mégsem, akkor visszatérítik a teljes összeget, amit fizettél (vételár+postaköltség).

Ha megvámolják a terméket

Alapesetben a kínai webáruházak nem vállalnak felelősséget a vámolásért, a helyi adók megfizetése a vásárlók kötelezettsége. Vannak azonban különféle vámmentes szállítási lehetőségek, amelyeknál nem kell ettől tartani. Ha ilyet választasz, és ennek ellenére megvámolják a csomagod, akkor tudsz reklamálni.

Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy a legtöbb vámmentes szállítási mód ~99%-os, vagyis nagyon ritkán előfordulthat, hogy mégis megvámolják. Ilyenkor az adott webáruház felhasználási feltételei között tudod kikeresni, hogy vállalnak-e kártérítést. Mindesetre egy próbát mindenképpen megér, érdemes bepróbálkozni, hátha visszafizetik a teljes vámköltséget, vagy legalább egy részét. (Az EU raktárakból érkező csomagok 100%-ban vámmentesek, ugyanis az EU-n belül nincs vámolás.)

Némelyik webáruház kínál vámbiztosítást, ez annyit jelent, hogy kicsivel többet fizetsz, de ha megvámolják a csomagot, akkor térítik a költésgeidet (részben vagy egészben).

Nagy ritkán előfordul az is, hogy a webshop hibázik, például nem a kiválasztott szállítási móddal adják fel a terméket, vagy esetleg EU raktár helyett Kínából küldik. Ilyenkor mindenképpen reklamálj, és szükség esetén a PayPalt is vond be, valószínűleg neked fognak igazat adni.

Ha hibás terméket kapsz

Ilyenkor nagyon fontos, hogy legyen videód a kicsomagolásról és a beüzemelésről. Mindenképpen reklamálj (illemtudóan!), elsőként a webáruháznál, majd ha nem hajlandóak kártéríteni, akkor vond be a PayPalt.

Ha később romblik el a termék (de garancia időn belül)

Sokan nem tudják, de a kínából rendelt termékekre is van garancia! Általában 1 év, de webshop függő, lehet 6 hónap vagy akár 2 év is.

Ami hátrány, hogy általában Kínába kell visszaküldeni a meghibásodott terméket, ám szerencsére a PayPal fizeti ennek a díját. Így mindössze annyi kompromisszumot kell kötni, hogy hosszadalmasabb a folyamat, viszont minden ugyanúgy működik, mint egy itthon vásárolt terméknél.

Fontos, hogy csak előzetes egyeztetén után küldj vissza terméket, gondosan csomagold be, és a webshop által megadott pontos címet használd a feladáshoz. A csomagot fotózd le feladás előtt, és mindenképpen kérj követési számot. Ezután jelezd a webshopnak, hogy feladtad a terméket, és küldd el nekik a követési számot is. A teljes gariztatási folyamat általában 1-2 hónap, amennyiben Kínába kellett visszaküldeni a terméket, ha ennél tovább tart, akkor érdemes reklamálni, és esetleg refund-ot kérni a javítás helyett.

Sok esetben meg lehet egyezni velük teljes vagy részleges pénzvisszatérítésben, ilyenkor sokkal egyszerűbb a dolog, főleg ha nem kell visszaküldeni a terméket. Szükség esetén pedig rendelhetsz egy új terméket a hibás helyett.

A pontos garanciális feltételekről minden esetben tájékozódj az adott webáruháznál (“Warranty and Return Policy”, vagy valami hasonló menüpont lesz).

Ha a garancia lejárta után romlik el a termék

A garancián túli javítást itthon érdemes intézni, keresned kell egy olyan szervizt, ahol foglalkoznak az adott típusú termék javításával. A költségek ilyenkor már természetesen téged terhelnek, sok esetben nem is éri meg ezzel foglalkozni, mert előfordulhat, hogy a javítás többe kerülne, mint a termék értéke.

További híreink
Új vám és áfa szabályok 2021. július 1-től a kínai rendeléseknél
2021-04-21

Új vám és áfa szabályok 2021. július 1-től a kínai rendeléseknél

Idén megváltoznak a vámolási szabályok az EU-n kívülről (pl. Kínából) rendelt csomagok esetében, megszűnik az olcsóbb termékek vámmentessége. Az új szabályok 2021. július 1-től lépnek érvénybe. Tovább

Koncepció képeken a Xiaomi Mi MIX 4
2021-02-18

Koncepció képeken a Xiaomi Mi MIX 4

Idén érkezik a Xiaomi Mi MIX 4, és bár a telefon végleges dizájnja még nem ismert, tudunk mutatni pár látványos koncepció képet. Tovább